Alla inlägg under oktober 2012

Av stallneshime - 31 oktober 2012 10:45

Min sorg över att Vinna lämnat gården gjorde att jag tröstköpte saker åt Faksa. En boxsskylt, en grimma, ett grimmskaft. Jag klippte henne i går kväll, pysslade och gav henne min tid. Borrade ner näsan i manen, drog in hästdoften. 


Hovslagaren som är någon form av ängel      kom och räddade Faksa från sommarskorna när det nu slog om och kom snö som förvandlades till is.  Jag har fått vara ue och sanda hagen i dag! Känns inte så där jätteroligt!  


Harry har fått bli klippt även han, det är det bästa Harry vet. Han förvandlas alltid till en sprallig ponny när pälsen ryker.   T sa att jag klippte bort en halv häst, vilken mamutpäls han hade!

Av stallneshime - 30 oktober 2012 12:34

Marken blev fast & frusen, snön gjorde omgivningen så mycket ljusare. Jag var glad över dom -10 grader som var. Slippa all lera. Gärna vinterjackan i stället för regnstället, men glädjen var kort. Regn, regn och nu isiga vägar.  


Det har regnat i våras, i somras och höstas så jag väntade mig inget annat egentligen ärn regnig vinter! Fast vi kan ju hoppas att det blir en fin och snörik vinter.


T har ordnat vinterhagar i prydliga rader, nya, sträckta band, raka stolpar. Fast han har en vinterhage till att fixa innan allt är klart. Thermobaren är på plats, ska köpa en vattenbalja till så dom slipper dela på den.


Vinna har lämnat gården och vi önskar dom nya ägarna lycka till.


Vädergudarna tycker tydligen vi behöver mer regn......!


 

Av stallneshime - 26 oktober 2012 11:58

Har ingen större inspiration att skriva. Men här kommer en uppdatering i alla fall.


Faksa som vanligt okomplicerad och snäll. En så okomplicerad häst så det finns inget att skriva om henne nästan?!!  


Gulla har inte kollat dräktigheten än över 90 dagar. Vet inte ens om det är nödvändigt, hon blir rundare. Ser ut som en liten mamut med sin början til vinterpäls. Känns som om hon är lite less att inte få så mycket egentid. Så hon har inget emot att man pysslar med Rejsa eller att Rejsa är i annan del av hagen.


Rejsa, lättsamt att ha föl från det dom föds. Man lär känna dom, umgås med dom, lägga grunden till en häst. Okomplicerat och bra.


Vinna - ska ju säljas.  Jag tror jag fått halva Sverige som brevvän. Jisses, det är verkligen en upplevelse att sälja häst ibland. Det finns verkligen många sorters spekulanter.  Det viktigatse är dock att köparen är bra, annars stannar Vinna på gården. Så är dte bara!! Jag letar bara rätt köpare, få se om vi hittat det nu??! Vi får se.......


Harry - ja vad säger man. Eller rättare sagt som jag alltid brukar säga - alla skulle ha en egen Harry! Ibland är det bara så befriande med en "det" på gården. Snäll, snällare, snällast häst på gården. 


Snö kommer det lite av vissa dagar. Det har frusit på i marken. Så underbart!!

Av stallneshime - 14 oktober 2012 10:56

Regn & kladd, lera. Kan det inte bli vinter? Vinter -10 grader och kallsnö! Det är lika bra tycker jag.





Av stallneshime - 12 oktober 2012 15:05

Dagens diss för dessa vinterstövlar. Snygga, men när första stöveln skulle snöras på så lossnade en hälla direkt. Jag hann inte ens knyta dom färdigt.   Så jag reklamenrade dom och återgick till de föregånde stövlara fast köpte en storlek större för att få in en sula och tjocksocka i stöveln. Så kan det gå!


Bytte tillbaka till samma stövel som tidigare......


 

Av stallneshime - 9 oktober 2012 10:11

Rejsa heter ju inte bara Rejsa utan ett "kennelnamn" också.


Hon heter Knabbens Rejsa. Hur jag kom på det?


Vi bor i höga kusten.......stor landhöjning, kuperat landskap, berg, dalar.


Knabb betyder:  knabb(e), knöl, rund topp, bergknalle. Därav namnet Knabbens.  


Fick tipset av Gullas förra ägare att ta något på Re då Gullas mamma hette Rejahna, mormor Reviva och mormorsmor Rebecka. Alla namnen började på RE.


Rejsa och Rejhana har ganska lik namnkombination dessutom.


Rejsa......tycker dessutom att man blir lite glad av det namnet.


Därav Knabbens Rejsa:-)



Av stallneshime - 7 oktober 2012 17:12

Nä! Var tvungen byta mina vinterskor jag köpte i går till dessa i stället......!  Aldrig har jag velat ha så mycket hästprylar förrut....vilken vinterkollektion som finns i affärerna nu. Köpte ju mig vinter jodphurs förra året. Snygga bruna MEN så kom jag ju på.....jag mås´t ju ha vinterstövlar också.  


Min dotter tycker dock dom är fula! hmmm.....fast det är bra då får jag ha dom för mig själv!   

Av stallneshime - 6 oktober 2012 16:31


BILD: 2 av dagens inköp, reflextäcke med krage och vinterskor.


Sedan fick grimmskaft, skofett, skosulor följa med hem.


Säkerhet tycker jag ska prioriteras högt. Bland annat genom att man använder reflexer både som ryttare/kusk och till sin häst. MEN om man ska vara ordentligt utrustad, så tycker jag att ett sånt här reflextäcke MED tillhörande reflexkrage är bra. Största problemet tycker jag nämligen är att synas rakt framifrån.


Men  ska man utrustas med ett baspaket:

4 st benreflex (89 för 2 st=178kr för 4 st),

1 st sånt här reflextäcke med krage (499kr

reflexväst (79kr)

pannlampa (ca 100kr billig variant)


Priserna kan variera beroende på vilken butik man tittar på så vi säger att detta kostar ca 850kr och det är inte ens ett speciellt stort reflexbaspaket!! Det tycker jag är synd att det ska vara så dyrt att skaffa reflexer. Dessutom ska man testa reflexerna varje år så dom fortfarande fyller funktionen och inte blivit gamla och repiga. 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards