Alla inlägg under december 2012

Av stallneshime - 31 december 2012 17:39

Ska försöka sammanfatta året 2012.


Faksa & Vinna började årets fösta dagar med att snora. Det blev ett hastigt väderomslag och naturligvis hade dom inte täcke på sig då de var klippta. Jag tog hem distr.veterinär som tog 2000kr för 15 minuters jobb för att sticka in en tops i näsborren.  


Vårsemesternom vi hade tänkt ta innan Rejsa skulle födas blev inte av.....och sedan kom Rejsa. Barnen tycker om Rejsa, men att dom inte skulle få resa i samma utsträckning som de var van vid från tidigare år gillade dom inte (och det kan man ju förstå delvis ur ett barnperspektiv) där stod jag med ett underbart föl och fruktansvärt dåligt samvete över att mina barn var så besvikna.


I början på sommaren startades sallbygget. ÄNTLIGTEN ska jag/vi få ett anpassat stall.


Gulla blev dräktig på första försöket denna gång. Samma pappa som Rejsa kommer det att bli.


Samvetet vad gällde Faksa & Vinna som inte fick den tid till träning som de behövde gjorde sig än en gång påminnd över sommaren och på sensommaren kom vi fram till ett beslut att sälja Vinna. Ibland måste jobbiga beslut tas. Och B-tränar licensen är lagt på hyllan tills vidare. Tidsbristen är ett faktum och i dagsläget.


Vad har jag lärt mig unde året? Jag har insett att jag måste lära mig slappna av och inte oroa mig för allting. Vissa saker rår man inte för. Ibland gör oro och rädsla att man kan gå miste om erbjudanden och tillfällen som hade varit bra. Och sist men inte minst att det är inte så förb-at farligt att misslyckas MEN man måste också kunna göra om och göra rätt.

Nu blickar jag fram inför 2013 och jag har inga som helst förväntningar. Men jag hoppas att det blir ett bra år.

Gott nytt år!!







Av stallneshime - 30 december 2012 11:08

Hej på er!


Jag går med Harry i hagen på dagarna. Mamma sa att den lilla ponnyn skulle lära mig lite vett & etikett hur man uppför sig. Fast Harry är jättesnäll & gillar att busa med mig. Vi brukar springa ikapp i hagen. Jag vinner näsan alltid (om inte Harry genar i kurvorna vill säga).


Harry fraågade om jag fått en rattmuff i julklapp. Vad är det för något? Jag vet bara att jag har fått ludd till grimman. Ganska mjukt och skönt, men inte speciellt praktiskt då det regnat (!) ute.



Hej matte!


 


Jaha jag ska titta in i kameran.....vill du se när jag springer fort?





Hmmm här hinner man inte ställa in skärpan.....


 


HARRY! Du genar i kurvan det får man inte göra!! Du är diskad......


//Kram från Rejsa som rejsar snabbast.

Av stallneshime - 29 december 2012 17:07

När det har snöat mer eller mindre varje dag så har det med tiden blivit en hel del snö. I ena hagen har de långa stoplarna förvandlats till små korta stolpar då snön konstant packats där hästarna gått.Då fanns lite alternativ man vi kunde göra.  Förlänga stolparna eller skotta andra hagar där hästar inte gått och packaqt snön. Bort med tråd, in med traktor och skotta och skotta förhand vid varje stolpe. Det kändes rätt bra när det var gjort!! Jag gör allt i min makt för att hästarna inte ska komma ut på byn!! T har varit lite finurlig då han gjort hagar detta år. Gjort mellanrum mellan hagarna där han kan skotta med traktor. Dessutom lyckades T få sprutt i tråden, så nu tickar det på finfint!!


Gullanrullan var verkligen inte på humör för mysstund i går eftermiddag då hon kom in. Då var hon som kvinnor är mest då de är gravida, som en "drake" hahaha. Ja, jag hade tänkt att rykta henne då hon åt. Ibland så accepterar hon det (läs då hon är mätt & belåten) är hon inte det så vill hon vara ifred. Demonstrativt vände hon rumpan mot dörren. Jag gick ut ur boxen, jag respekterar detta då jag vet att hon just för stunden önskar att få egen tid. Nästa gång vid kvällsnattningen då sista högivan skulle ges så kom hon mätt & belåten och la sitt huvud vid min mage. Då ville hon att jag skulle klia, goa gullirull.


Rejsa har fått gå med Harry i dag. Det busas, hoppas, springs och stegras. Så som föl utan mamma bör ha det då livet leker och allt är roligt. Harry är en liten skojfrisk ponny som gärna lekeroch tar sig någon bustur i hagen.


T har passat på att skura Gullans box i dag då det var nära 0 gradigt. Det finns som vanligt hur mycket som helst att göra då man har stall & hästar!!


Nu är det snart nyår, det har redan börjat att smällas smällare i grannbyn. För egen del är det ingen fara, ingen av hästarna är rädd för smällarna. Vet inte om det beror på att vi bor ca 1 km från skjutbanan?! Men jag tänker mest på alla dom som har smällrädda djur. Vilken plåga då det börjar smällas och skjutas dagar i förväg.


Nä, dax att dricka upp kaffet innan det blir kallt. Ha det bra så länge.   


Bild: Kaffekoppen har ett motiv som föreställer en av bilderna på hällristningarna från Nämnforsen.



 


 

 

Av stallneshime - 28 december 2012 19:15

 

Broddar är verkligen en bra sak MEN det är också väldigt bra att skdda benen mot eventuella broddskrap. Faksa fick 2 nya benskydd. Jag hade nämligen glömt att rengöra de gamla benskydden och dom hade då börjat mögla av fukt & smuts.   


Jag måste öva på att köra traktor & snöslunga. Jag vill kunna skotta NÄR jag vill och HUR jag vill!   


Vad är skillnaden mellan att inte berätta allt och undanhålla saningen. Jag har hittils till dags datum aldrig förstått mig på kvinnfolk som "gömt" undan en tröja, skor eller handväska och sagt att "det är JÄTTELÅNGESEDAN de köpte den!"


MEN.....Hur förklarar man att man behöver rosa gummiband till Rejsa då man har gröna & svarta hemma? Hur förklarar man att man borde ha än det ena eller det andra då man egentligen inte alls behöver den. Men det är roligt att kunna byta utrustning/delatj eller liknande.  Bara inse att kvinnor & män inte alltid har samma syn på "nödvändiga" (?) saker.  


Av stallneshime - 26 december 2012 11:16


BILD: Ris a lá malta. Ett måste på vårat julbord, det hade alltid mormor.


Annandag jul, nu har ag varit tvungen att "rymma" från allt julstök ett tag. I går på juldagseftermiddagen var jag i stallet. Flätade manar, ryktade och pratade lite extra med mina hästar. I dag gick jag ut och skottade lite snö. Det är så skönt att komma ifrån finkläder, mat.


Egentligen har jag en kluven relation til julen. Lycka för mig är inte en gång per år. Det är inte att träffas enbart i denna högtid eller att ge gåvor enbart då. Lycka och fridfullhet är för mig 365 dagar per år, året runt, alltid.


Ska julen firas enbart med familjen? Säger som gubbe i reklamen, nämligen ordet - skitsnack! Jul och ens vardag ska bestå av människor som ger energi, som man trivs med som får en att må bra! Så traditioner är enbart bra om man mår bra av dom, så de så!


//Ha det gott alla läsare.

Av stallneshime - 25 december 2012 14:19


Snön har dinglat ner från skyn dessa dagar. Precis så där som man önskar på julaftonen. Detta är vad jag ser från mitt fönster. Finkläder, lockat hår och målade naglar. God mat och lugn stillsam jul.


 


Tomten kom både till stora och små. Lite lata dagar har det varit på gården. Juldagsmorgonen steg jag upp i självaste ottan. Ja, inte för att gå på julotta utan för att åka på mellandagsrea. Kl 8.00 var jag nere i S-vall för att med som så många andra trängas & försöka fynda.


   

Av stallneshime - 24 december 2012 07:18

 

Så är Julaftonen här! Barnens förväntan är stor och dom har redan öppnat var sitt paket. Ett paket där dom får lite sysselsättning över dagen fram till i kväll. då de andra klapparna ska öppnas..... Sonen öppnade sin legogruvby, yngsta dottern sitt 3000 bitars pussel som hon hade önskat sig fick hon och äldsta dottern fick en DVD och film.


Dagen lär väl fortsätta i lugn familjeanda. Hästarna har redan fått frukost och ska sedan få lite julgodis i form av äpplen, hårdbröd och morötter.


Nu ska året summeras, man ska knyta ihop säcken och blicka tillbaka över året 2012 och titta framåt för 2013. Detta kommer jag att skriva om i julhelgen på återseende.   

Av stallneshime - 23 december 2012 07:17

Jag tog boken och gick till sängs, tände lampan och slog upp första sidan.......många sidor senare la jag ifrån mig hästkarlens bok. Kl 03.00 vaknade jag, tände lampan och slog upp boken där jag slutat.


Nu har jag inte långt kvar innan jag innan jag läst ut boken. Språket i boken är enkelt. Det är som den gamle mannen satt rakt över bordet och pratade direkt till läsaren. Eftersom jag hört denne man berätta om sitt travliv på en paneldebatt så kunde jag höra hans röst liksom prata när jag läste orden.


Så ska jag säga lite utvärdering så här långt.


-  Lagom storlek på boken, inte för stor och inte för liten. Man kan ligga ner och läsa den utan att den tippar än hit & dit av tyngden i handen. Stilen texten är lagom i storlek och i antal sidor i förhållande till bokens storlek. Rent estetiskt en perfekt bok helt enkelt!


-Bilder, det gör boken levande. Bilderna är både på kuskekipage, enbart hästar och även bilder på människor.


-Alf förklarar HUR han gjort för att lösa problem och VARFÖR!


-Han är personlig det gör boken ännu mer beskrivande och levande. Det är så många som vill glänsa med sin framgång och sin lycka. Här besrivs framgångar, men även tuffare perioder då det inte gått fullt lika bra.


-Nackdelen är bara att boken tar slut så fort. Nu hoppas man på en del 2. När han efter avslutad karriär kommer summera ihop och knyta ihop säcken.


Och inte kan jag låta bli att önska att andra travkarlar skulle skriva en bok. Det finns så mycket kunskap, så mycket visdom och historia hos många av "gubbarna" !!


Så funderar du på en bok som handlar om trav och hästliv.

Ovido - Quiz & Flashcards