Alla inlägg under februari 2013

Av stallneshime - 17 februari 2013 11:17

Var sak har sin tid. "Fäjsboken" har sin tid, bloggen sin.


Jag fösvinner delvis från eterns vidder. Fb kommer endast att vara för privat bruk och försvinner därför för hästeriet. En del är ju inte heller intresserade av hästar så det blir lite knepigt att blanda??!


Bloggen känner jag är lite platt över lag. Det har jag kännt en tid, antingen kavlar man bara ut det positiva och bloggen blir trist. Eller så är skriver man om vardagligt liv och då kan man bli gnällig mellan varven. Väldigt konstig balansgång.


Men nu strålar vårsolens strålar ikapp med mitt humör. Och jag ska ta tillvara dagen genom att gå ut och picknicka. Ha en bra dag!  




Av stallneshime - 11 februari 2013 19:08

 

Av stallneshime - 11 februari 2013 18:35

Först är man köpare & ibland sitter man i andra ändan och är säljare. Tittar på annonser. Seriös travtränare/ref önskas. Men herre gud tänker jag vilka ref. ska man söka efter?


Referens! Vad står det ordet för i sammang? När är köparen seriös?


Detta är inga påståenden, bara funderingar!


Är jag seriös om jag byter häst 1 ggr/år-1,5år? Fungerar inte hästen så måste jag byta för man "kan ju inte samla dom på hög"? Eller beter man sig som en hästhandlare då?


Är jag seriös om jag köper min unghäst, har den i 10 år men "bara" tar matlappar och tjänar max 60 000kr?  Men är nöjd över detta för jag gillar hästen? Ur hopphästsynpunkt.  Om jag bara gillar att hoppa 90 cm och plockar lite rosetter. Men kanske hästen egentligen skulle haft kapacitet för 120 cm. Även om jag som köpare är nöjd, är uppfödaren nöjd över insatsen?


Är jag seriös om jag "bara" kör premien och inget mer innan hästen får behandlas och i sämsta fall är karriären förstörd för att unghästen är "sönderkörd"? Är uppfödaren nöjd?


Eller möjligen kör premien och kvalar och sedan går inte hästen en meter till på banan?


Om man inte kommer till start i sin gren/sport då?


Ska man kolla hur många hästar tränaren haft och i genomsnitt hur mkt varje häst tjänat i deras ägo?



Vad är den bästa drömmen, att sälja till en "storkusk" eller till den "lille amatören"?


NÄR är man seriös? Vilka referenser ska man gå efter? För när jag börjar analyser och titta på olika tränarens referenser så är det MYCKET (!) svårt att bedömma vad som är en god ref.  


OM jag ska sälja Rejsa vad önskar jag att min köpare gör/använder henne till? Vilka referenser ska jag sträva efter?


Vilken uppfödare drömmer inte om köparen som vinner allt & helst har kvar hästen tills ålderns höst.   


Ska jag leta efter en familj som önskar en kamrat för långt tid framöver?

Är det viktigaste att hon kommer till start?


När man släppt taget om sin uppfödning, då äger man den ju inte mer!




Av stallneshime - 10 februari 2013 14:19

 

Faksa 10/2-13

Av stallneshime - 10 februari 2013 11:32

             

 

 

Av stallneshime - 9 februari 2013 17:30


Alla   dag är snart! Mer kärlek i världen!!

Av stallneshime - 9 februari 2013 09:45


Hej Rejsa här!

Den lilla ryttaren som bor i familjen hade gjort en korsstygnstavla på slöjden i skolan. Titta det är ju mig hon sytt på tavlan.  

Av stallneshime - 9 februari 2013 09:38


 

Inför vårens och sommarens varma dagar kan det vara svalkande, gott och nyttigt att dricka en smoothie (även om man just nu har svårt att tro ibland att det kommer en ny sommar).


Till 2 glas

4 dl naturell joghurt

1 banan och sedan

1,5 dl björnbär i detta fall då jag hade det i frysen.


Jag körde sedan detta med en vanlig stavmixer och toppade med björnbär ovanpå. Snabbt, gott och mättande. Perfekt att ta i en termos så det håller kylan. Är bären dessutom tagna direkt från frysen som i mitt fall så blir drycken extra kall och god. Perfekt mellanmål till varma dagar i stallet.

Ovido - Quiz & Flashcards