Alla inlägg under juni 2013

Av stallneshime - 30 juni 2013 10:13

Ibland vet jag inte vad som är hönan & vad som är ägget.


I går när jag red tänkte jag vilken tur jag har som har så otroligt fin ridhäst, lycklig av att ha snälla kloka individer i stallet. Har jag haft tur som fått snälla hästar eller har jag skapat dom med min hantering? Säkert en kombination.


..................................................

..................................................

.........................................


Faksa lyssnar på konandon direkt. Så direkt att när jag kom susande i trav i kvällssolen bad henne sakta in så saktade hon in direkt på komando att jag vinglade till i sadeln. Man kan manövrera den hästen i vart steg, precis som det ska vara.Skogsrider man och man snabbt måste ta ett steg till sidan så flyttar hon direkt.


I går besteg vi ett kneptigare skogsparti som vi inte vågat oss på tidigare. Mkt sten och ganska brant, man måste ha en direkt häst som svarar omedelbart på skänklar. Vilken lycka när man klarar av delmål som man har.


Den hästen får mig att känna mig glad, stolt och bli en bättre ryttare. Det är väl såna hästar man vill ha som gör att man redan längtar efter nästa träningspass.


T har varit stallskötare åt mig 3 timmar denna vecka. Tusen, tusen tack för att du servar mig så jag kan koncentrera mig på att träna. Har skjutsat mig till träningen några dagar.


..................................................

..................................................

.....................................


Nya ridbyxor har jag beställt, nya ridstrumpor är inhandlade och nya jodpushskor har jag köpt. Ska köpa ett par nya ridstövlar sedan bara jag hittar den optimala stöveln som är skön, har perfekt passform och är snygg! Ni kanske har några tips?? :)

Av stallneshime - 30 juni 2013 08:58


På väg i bilen ut för att komma till träningsplatsen med Faksa hörde jag denna -80 talslåt. Dom kunde göra musik som står sig än i dag :)

Av stallneshime - 29 juni 2013 16:56

Jag är ingen stor användare av mobiltelefon. Men eftersom att jag mest rider i skogen så kan den ju vara bra att ta med tänkte jag. Jodå, nog följde mobilen med MEN du ska inte tro att den fungerade!


Värdelöst!  Är det inte utanför byar, i skogen, när man kanske behöver den som den ska fungera?!

Av stallneshime - 29 juni 2013 10:12

 

Man ska aldrig sluta drömma & hoppas! :)

Av stallneshime - 28 juni 2013 16:15

För några år sedan var det bästa jag visste att släppa mina hästar på grönbete. Det roligaste var att se alla skutt, hopp, springa genom dalgångarna och få vara häst.


Jag tycker det fortfarande är lika roligt att se glada lyckliga hästar MEN är inte lika förtjust i rädslan att dom KAN få fång.


Jag har ändrat mig lite om detta med bete och stina skriver bra om detta. (Se länkar)


Dessutom så är det ganska många ( i alla fall 4 st) jag vet av som har hästar i 1-2 års åldern som skadat sig på hingst/sto bete så man fått hämta hem dom.


Så glada lyckliga hästar som man önskar kan i stället bli fånghästar eller hästar med skador.  


..................................................
..................................................
....................................


En fråga till er!


Ni som har syntetsadlar, blir det lätt trycksår/skador av såna? En lädersadel "suger" ju inte fast i vojlocken t.ex Det är ju det som är fördelen med skinn, det blir inte friktion mot underlag.


Någon med erfarenhet av denna sadel?


Allroundsadel Normal manke T4 Thorowgood®


 


Bild från h*öks

Av stallneshime - 23 juni 2013 14:05


Jag och Faksa på skogstur. Varmt & soligt. Vi såg både en ekorre och en bäver som sprang iväg.


Av stallneshime - 22 juni 2013 15:51

Varje Fredag säger bonden hejdå till sina djur, stänger dörren omsorgsfullt och går därifrån. Härligt med helg tänker bonden, ledig hela helgen vad ska jag göra nu?


Har DU hört någon bonde eller hästägare säga så?? Stänga dörren inför helgen! NÄ inte jag heller?! Man är liksom häst/djurägare 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan!


Vi bor nära hembygdsgården/kyrkoruinen. Där anordnas ibland dop, vigslar, fester, sommarcafé osv. Trevliga tillställningar och evenemang. MEN jag/vi bor i granngården bredvid 365 dagar om året, har tomt, gräsmatta, hästar, ja kort och gott en gård som ska skötas.


I dessa tider när det är midsommar t.ex så mindre gör jag/vi mindre än vanligt för att umgås, äta gott osv.


Men så i dag var sonen ute och körde gräs med sin lilla fyrhjuling då han stannar vid stallet och en gubbe  som är på gudstjänst o kyrk kaffe säger så han hör. "Men kan han inte stänga av fyrhjulingen?"


När sonen berättade det så var det väl inte händelsen i sig som jag blev förbannad över utan helheten som pågått under alla år.


Nu ska vi se.


*Man parkerar på VÅRA gård!

* Backat in på blöt gräsmatta så den blivit förstörd bitvis intill vägen.

*Ställt bilar framför porten på stallet så man inte tagit sig ut eller in.

*Slängt fimpar intill stallet där balar stått (jävligt intelligent!!)

*Bett oss flytta traktorn som stod på VÅRAN gård för att den inte skulle stå intill hembygdsgården då det skulle vara brölopp.

*Ja......för att inte tala om konservburkar, fimpar, snus, papper, skräp, häftstift, möbeltassar (!)batterier och allt annat skräp man kastar runt hembygdsgården som delvis blåser runt byn.


Bara för att det är helg så stannar inte livet upp för oss som bor i byn!! Vi är 69 st invånare i denna by. Det finns 2 st stora jordbruk, 3 st hästuppfödare. Förihelvete vi har djur alla dagar året runt, sommar som vinter!!


För något år sedan blev bonden tvärilsk när han inte kom förbi med traktorn på byvägen för att man ställt bilar kors & tvärs intill vägen.


.......och vad gäller ett barn som leker eller kör förbi med en fyrhjuling - var för tusan glad att det finns barn i byarna och inte bara gammfolk!!  


Jag säger bara skämmes tame f-n!!  

Av stallneshime - 22 juni 2013 13:13

 

Mer Svensk midsommar än vad vi firade i går finns nog inte?! I en röd stuga med vita knutar, vatten, underbar blå himmel och underbart sällskap. Som hämtat ur en raklamfilm! Det varma, skira, underbart härliga!

 

2 tjejer som är kusiner sitter på bryggan. Undra vad dom pratar om, undra vad som sitter och drömmer om......?!


 

Sist men inte minst Stall Neshimes unga ryttare på midsommaraftonen, förväntansfull. Duktiga, fina hästtjej!


Hoppas ni har en underbar helg!


Nu ska jag förbereda oxfilén, färskpotatisen och jordgubbarna som blir till middag i dag!


Ha det gott tills vi hörs!

Ovido - Quiz & Flashcards