Alla inlägg under juli 2013

Av stallneshime - 30 juli 2013 14:41

Jag förstår inte varför schampon och glansspray till hästen ska vars så dyrt!!


Köpte en falska i går 129 kr och då var det den billigare sortens glansspray. Något måste vara fel när hästen har dyrare hårprodukter än en själv?!


Men felet är väl just att det kallas HÄSTschampo.  

Av stallneshime - 30 juli 2013 11:23
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av stallneshime - 30 juli 2013 11:11

Närmare än så här vad gäller stallyx kommer jag inte. Jag har stallskötare som mockar & vattnar hästarna. T kör mig till träning om jag önskar träna på annan plats då jag inte får ratta runt detta ekipage då jag inte har rätt körkort.


Jag lever rena lyxlivet som hästägare.


Vad gör jag då?? Det kommer i nästa inlägg. 



Av stallneshime - 29 juli 2013 08:48

Faksa brukar inte gå iväg när jag kommer i hagen, märkligt att hon går tänkte jag och gick & hämtade henne.


Väl i stallet så har jag flera "stallskötare" som flätade och ryktade henne. Så hon var så blank & fin.


Så skulle jag sätta mig upp, men märren ville inte stå stilla. VARFÖR gör du så här? När hon för 3:e gången liksom backade undan som hon INTE brukar göra så sa jag ett par fula ord.   

-Står du inte stilla så skickar jag iväg dig till scan & gör korv av dig! Det menade jag ju INTE alls på något vis, men jag sa faktiskt samma sak till G-stjärn då jag blev irriterad på honom. Lustigt nog så var det som att hon fattade vad jag sa för hon stod då stilla sedan.  


Men när vi kom ut på ridplanen så brakade det till i buskarna nere i dalen när 10-15 kor gick igenom busktaget. Faksa spännde sig och blev säker 2 cm högre i manken då hon blåste upp sig för att göra sig stor & se vad det kunde vara som rörde sig i buskarna. Till slut blev jag återigen less på att hon gick som en spänd fjäder och sa. Faksa bara för att du har flätad man & blåser upp dig som en balong så är du inget hispigt fullblod som måste trippa på tårna på detta vis. Korna åt tydligen svarta kallblodsston för hon gick inte bra i ca 10 minuter. Spänd som en fiolsträng.


Men efter detta lossnade det lite, fast det var inget superpass vi fick till denna dag. Men jag kände mig ändå nöjd då vi var klara.


Så kom jag ju på varför märren var så grinig!!! Hon hade fått gå på kort bete under dagen eftersom att hon fått gå på frodigare dagen före. Hon var hungrig!! Jo, så var det, Faksa var hungrig & när hon gick neråt hagen då jag skulle hämta henne så var det för att hon ville jag skulle öppna till nedre delen av hagen där dom gått dagen innan.


Märren där är klok som en bok. Att jag inte fattade det direkt. Aldrig mer ska jag rida en hungrig häst. Det är ju klart det är väl som att en annan skulle fara ut på långpromenad och gå! Förlåt Faksa för att jag inte släppte ner er ett par timmar innan vi skulle träna!    

Av stallneshime - 28 juli 2013 09:44

  Våran fina Sigge får vi snart hämta! :)

Av stallneshime - 28 juli 2013 09:18


Sommarmusik i mina lurar.

Av stallneshime - 28 juli 2013 09:02

T hade släppt hästarna på stora sommarbetet. Dom var runda som klot på kvällen. Ett träningspass skulle sitta fint för Faksa.


T hade harvat min blivande ridbana. Faksa var gick inte i perfekt form, men väl låg och lite längre. Skänkelvikningar i höger går bra, men vänster - nja där är det lite sämre.


Jag ska i ärlighetensnamn säga att jag inte alls gjort några kraftansträngningar att "harva på" på ridbanan utan tagit MÅNGA skogsturer i sommar. Men faktum är att ska man behålla en häst som man har god ridbarhet på så krävs lite dressyr också.


Att man har ledaregenskapen på marken innebär inte att man alltid har det på ryggen eller vise versa. Det gäller att kunna flytta hästen både från marknivå OCH från ryggen.


Som vanligt har jag svårt att hålla träning under en timme. För oss tar det ca 15 minter att skritta uppvärmning OCH 15 minuter att skritta av! Men själva effektiva träningen tar kanske 20-30 minuter. Jag anser att upp/nerskrittning är MYCKET viktig!


Här slarvas det många gånger, men prova själv springa eller gympa ouppvärmd. Skador kommer betydligt oftare om man inte värmer upp ordentligt.


Efter dressyrpasset, så longerade vi lite. Härliga, fina häst, du gör mig lycklig & glad!


..................................................

..................................................

......................................


Tidiagre samma dag gjorde jag ett besök på en hästshop. Det blev schampo, pälsglans för MAN och SVANS (använder det INTE på hästens päls) hästsalva och sist men inte minst mygg/flygspray. Bara nyttosaker.



Av stallneshime - 27 juli 2013 17:31
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Ovido - Quiz & Flashcards