Alla inlägg under september 2013

Av stallneshime - 29 september 2013 11:29

Den mesta tiden funderar jag på hur jag ska ta mig hem! Jag åkte för jag visste att jag alltid kunde återvända.


Läntan hem är större än någonsin!!


Himlen är blåare, solen värmer mer, vinden lenare där man trivs.

Av stallneshime - 29 september 2013 11:21

Av stallneshime - 28 september 2013 08:42

Fast det inte byggs på stallet så byggs det på andra ställen på gården som fick högre prioritet. Ibland känner man bara att man måste göra så - tyvärr.


Hästarna sitter ju inte i sjön om man säger så. Dom har ju stall.


T har fyllt halvvägs till hundra......50 år. Blev smörgåstårta och många telefonsamtal , men festligheterna fortsätter i helgen med att han blir firad och bjuden till Höga kusten. Grattis gubben min.Det är 13 år mellan oss. Det märks! Jag rusar fram är det hungrig på livet, fullt taggad, vässad. Å tydligen så trappar man ner när man når 40 år. Fråga mig inte vad som händer - men något händer!


Livet består tydligen efter 40 efter många ord som en stund, stax, på ett tag, snart! Har ni någon aning om hur lång en stund eller stax är?  Jag har då upptäckt att det kan vara allt från några minuter till år........!

Ta hand om er!


 

Av stallneshime - 27 september 2013 11:38

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=5657378


Hästaveln håller på att försvinna?! Lyssna och fundera.


Anders har rätt! Man kan inte bedriva avel om man inte vill gå med vinst. Att gå +/- noll är inget alternativ om man vill utvecklas och driva ett företag på ett bra sätt. MÖJLIGEN som hobby, men då stannar det där.


Annars måste du få in pengar på nåt annat sätt, ha egen hingst, hyra ut stallplatser eller nåt annat. Inser man inte hur otroligt dåligt aveln går då är man blind. Det går så dåligt så man snart i alla led funderar hur framtiden ska bli.


Jag har sagt det förr och säger det igen, det är dom små hobbytränarna som har 1-2 hästar som är grogrunden för hästnäringen INTE några få stora aktörer!

Av stallneshime - 21 september 2013 13:18

Sommargästerna vill inte lämna "fjället" ovanför! Jag förstår dom, när mörkret faller och snön inte kommit är "oknytten" där och bryter sig in i stugorna och stör husfriden. Så stugägarna får ingen ro i själen att bomma igen sina stugor och lämna dom i vinterns famn i väntan på en ny vår och sommar.


Så nu har vi bilister och folk på de träningsvägar som jag trodde skulle ligga öde och tyst framför våra fötter (och hovar). Det skjuts för lite säger jag bara!! Jag tycker inte om folk som inte kan skilja på ditt & mitt!


Månskenet var underbart i går kväll. Som en stor lampa som någon tänt på himlen och när jag låg och tittade upp i himlen från tv-soffan så funderade jag på varför man inte hade tagit sig en kvällstur med häst.


Regnet har upphört och vi klarade oss. Jag brukar säga bor man i en slänt så gör man, vattnet rinner bara förbi.



Av stallneshime - 19 september 2013 18:48

Hen som köpte Gulla ändrar sina annonser ofta.....!



För några dagar sedan stod det citat "Hästen såldes till mig i tron om att hon gick att rida." slut citat. Idag säljs Gullan av en annan anledning.



Idag stod det i annonsen.  citat "Säjes enbart för hon trivs ej i vårt stall." slut citat.



 

Undra vilken anledning hästen ska säljas i morgon????!!  Det kan väl i och för sig också hända att G inte trivs i hens stall?! Annonsen har ändrats några gånger nu, men tonen blir lägre, anklagelserna mindre och önskningarna blir fler på byten mot annan häst.

Av stallneshime - 19 september 2013 18:41

Regnet öser ner där vi bor. Vägar rasar, människor får evakeras från sina bostäder, stöm försvinner ibland. Ett läge som man inte är van vid.


Hagar står under vatten för flera hästägare, vi har dock "peppar peppar" klarat oss ganska bra.


 



Ovido - Quiz & Flashcards