Alla inlägg under september 2014

Av stallneshime - 29 september 2014 11:45

 

Machfarten ligger på 1 timme mellan städerna. 4 timmar senare hemma i Pitstan.....härligt att andas in den kalla, klara norrlandsluften. Stannade på en lite butik i utkanten för att köpa hem lite mat, meningslöst då det skulle visa sig att man var bjuden på mat. Tackar så mycket för det.......


 


Fredag blev jag bjuden på ungspannkaka - gott! Senare samma kväll blev jag inbjuden till surströmmingsfest nästa Lördagkväll. Trevligt att träffa massa människor jag inte sett på länge.


Söndagen serverades fläskfilé gryta & ris med hembakt bröd. Vilken lyxhelg jag haft.....! God mat & gott sällskap!


Efter Söndags middag inventerade jag tillsammans med min syster skogsvägar i min forna hembygd. Glatt skuttade jag omkring på stigen så min syster brast i skratt. Det var som att släppa ut en människa som aldrig sett en skog förr. Lyrsik tittade jag och kunde konstatera att mycket var bevarat så som jag minns det för 20 år sedan, ibland är det tur att tiden står stilla. I Pite där känner jag att jag lever livet! Älskade stad. <3



     

Av stallneshime - 16 september 2014 16:33

Vilket enormt konumerande folk vi blivit. Jag konsumerar också saker MEN jag kan ärligt säga att inte ett enda schabrak har jag köpt för att sedan sälja det vidare.


Jag har två sadlar (av samma märke dessutom då en börjar gjort sitt) har typ två ridträns och det senaste köptes för att det behövdes en stl större till Faksa. 


I dag tex. surfade jag för ro skull in på en sån där "20 åringsblogg där man har hästar". En rad av olika kläder presenterades. 2000kr jacka 1800kr ridbyxa 1500kr hjälm och så där fortsatte det!


Ridutrustning för lätt 10 lax i RIDKLÄDER!   


Ehhhh....vem har råd att köpa allt de? Dessutom ska man inte bara ha en uppsättning kläder utan höstvästar, sommarjackor, vinterjackor. Ska man ha alla dom uppsättningarna för man väl ha ett ridklädkonto på 25 tusen per år. Hemska tider!


Nä, men skämt & sido, ibland blir jag beklämd över detta slit & slängsamhälle.


Jag har inget emot att betala för dyra saker i sig. Men vem behöver 20 schabrak liksom?! Eller 5-6 ridbyxor på ett år?


Nä, tacka vet jag mormors hemstickade tjocksockar, mina billiga supersköna ridbyxor för 250 spänn!! Och företagsjackan jag FÅTT som är så skön i fleece om hösten. :)

Av stallneshime - 16 september 2014 09:04

Harry var stapplig och ville inte gå. Fång var min fösta tanke, hovis varit hit snabbt i går och verkade till hovarna. Harry är bättre i dag. 


Årets första klippning gjordes i går. Harry behövde verkligen få väck sin mammutpäls. Faksa hade bra mycket hår hon också. Hade nyslipade skär till klippmaskinen tack & lov. Men har funderat på att köpa en ny klippmaskin. Bra fakta på en klippmaskin som kostade 1500kr i form av db och vikt osv. Men den andra som var i samma katalog fanns bla ingen info om db och den kostade 3800kr. En sån dyr klippmaskin vill man verkligen ha all information om!  


T bygger på stallet, något försenat. Men på gång och kommer vara klart om inte alltför långt tid. Skönt! 


Dimman stryker över lägdorna på morgonen & dimman dansar på de små tjärnarna som finns häromkring. Löv efter löv faller till marken och snart är träden kala. 


Arkivbild från vår trädgård.


 

Av stallneshime - 12 september 2014 12:16

Förlåt! Stort & varmt förlåt får jag säga. Jag har flertalet gånger både muntligen face two face och via meddelanden fått höra besvikna vänner/släktingar som undrat varför jag inte hört av mig/hälsat på när jag varit uppe i Pite.

 

Delvis har jag jobbat med olika projekt under min tid där uppe & periodvis orkade jag inte göra nåt under dom absolut varmaste perioderna då värmen var hemsk. +30 grader & mer därtill.....MEN jag lovar, jag ska höra av mig! Kram till er. / Sofia

Av stallneshime - 10 september 2014 16:32

  Det är helt galet hur samhället är.....helt galet att någon ställer upp på denna stress!



Av stallneshime - 7 september 2014 17:48

Söndagens förmiddag samlade jag "vuxenpoäng" genom att aktivt kolla elbolag, jämföra elavtal och räkna på ören. Som om det var det som skulle göra mig till miljonär.


Sedan skickades foderprov inför att jag ska kunna få en foderanalys. Check liksom.


Efter det "dog jag". Huvudvärken från h-et slog till och jag blev alldelens matt. Jag som skulle rida och vara lite alert.


Det som möjligen kunde göra att jag reste mig ur soffan var att T sa att han skulle bjuda mig på en premeration på ridsport om jag ville beställa. TACK får jag säga! Jag satte mig och beställde, T tyckte nog det var lika bra att få den hem i lådan nu då jag ändå köper lösnummer. Måste ju hålla mig uppdaterad nu då jag äger en "riktig ridhäst"!   Ni vet den typiska hästen, med som en tjej på en blogg skrev "häst med hanledsbredd till man".   *skratt* 


Visste är det väl så man brukar säga? 


Skämt & sido!! Jag måste få skojja lite (om nu någon förstår sig på mina skämt?)  



Av stallneshime - 3 september 2014 06:24

Sommarens vildhästliv är slut! Nu har dom små liven fått stallas in. Vad dom utvecklas av att ha sommarlov. Ibland så växer hästar både fysiskt och framför allt mentalt av att ha sommarlov.


Och vet ni, även jag kanske har mognat ännu ett steg i min hästkunskap. Jag har fått mycket tid att studera hästarna ute. Suttit vid köksfönstret och tittat på dom. Hur dom beter sig mot varandra. Mycket nyttigt!


Visst är det härligt att man hela tiden lär sig nya saker, att man aldrig blir klar med sin utveckling!


Den dagen jag tror jag är klar med att lära mig nya saker, den dagen ska jag sluta med hästar!

 


Vet ni vad T sa i går på tal om att sluta med hästar? Här kommer vår lilla konversation. 


T:-Jag tror jag ska bredda dörren så jag kan göra om stallet den dagen du tänker sluta med hästar.

S:-NÄR tror du jag ska jag sluta med hästar?

T:-Inte vet jag, men när den dagen kommer, du ska väl inte för alltid hålla på med hästar?!

S:-Ehhh ja, kanske jag lägger av när jag är 70+. (Och i praktiken är han 83 år och då tror jag inte han kommer att bry sig om att göra om det till ett garage).

T:-Ska du hålla på SÅÅÅ länge?

S:-Ja, när ska jag sluta då?

TYST...............TYST..............ingen sa nåt, men vi tittade på varandra.

S:-På tv var det en kvinna häromdagen som hade börjat ta svår dressyrlektioner vid 50 år och nu vid 70+ tyckte hon red som BÄST!

Sedan var samtalet slut......ingen av oss sa nåt mer.


Jag kan inte svara på att livet inte förrändras så jag inte slutar med hästar! MEN jag tänker inte sluta i dag & inte i morgon i alla fall.

Ovido - Quiz & Flashcards