Alla inlägg under december 2014

Av stallneshime - 28 december 2014 17:19


 


Nu har termometern visat runt -20 i några dagar.....så kallt! Bäst & klä sig ordentligt. Sparven är som en pälsklädd boll. Tänkte inte "dalta"bort henne med täcken redan som ett åring. Faksa är sur, hon vill inte vara ute så länge då det är kallt. Halva vinterhagen är skottad med snöslunga så slipper dom plumsa i massa snö.


 

 

Efter att ha varit ute i kylan är det skönt att komma in & fika lite saffransbullar (orkade inte kringla dom detta år).




Mycket ljus tänds inne, man behöver mycket mysfaktor då det är kallt.  



Av stallneshime - 26 december 2014 15:05

God fortsättning till er alla.


Julveckan kom så och slutspurten kom för allt som skulle göras, fast det finns inga måsten. Ikea reklamen kändes som en befrielse....ljusen blev sneda vid ljusstöpning, ljusslingan var som ett tjorv MEN det blir jul ÄNDÅ! Kändes lite mer äkta, för handen på hjärtat...det har bra lätt för att bli stressigt och mycket över jul.


Det är fördelen med att ha hästar, man kan "rymma" från julskinkan, tomtebloss och allt annat julstök för att bara vara hos dessa kravlösa fålar.


T har varit ute och "lekt" med sin nya snöslunga av gåmodell, ja, han har en bakom traktorn men behövde tydligen en mindre modell?!



Av stallneshime - 16 december 2014 07:28

Så ska man försöka sammanfatta året som gått.....svårt! Har skrivit och raderat flera gånger. Jag kan gå tillbaka i bloggen och titta på vad som hänt och tänka, men oj har det hänt och ja men det hände också. Men jag skriver det jag minns och det är inte så mycket.


I slutet av Januari blev jag magsjuk. Liggande i tv soffan greppade jag datorn och knappade in en annons på nätet att jag sökte en häst att få köpa. En hel del krav & önskningar. Ha, tänkte jag, det lär dröja innan jag hittar den drömhäst jag önskar. Tji fick jag, det rasslade in mail i rasande fart. Och där i ett av mailen, på en hemsida fanns HON. "Tråkbrun" i färgen (ja jag skulle verkligen inte ha en tråktravarbrun häst den dagen jag skulle ha en "riktig" ridhäst). Men vilka omdömmen på pappret och vacker som en dag. En vecka sedan kom transporten - och min dröm flyttade in i stallet!


Nästan ingen snö gjorde att hästarna fick komma i sommarhagen redan i Mars!



Juni - semester. Många år sedan vi fick en riktig semester. Men faktum är att vi fick semester i 3 (!) veckor. Kanonhästskötare fick vi tag på. Fanns inte en enda skråma på hästarna då jag kom hem! Inte en enda sak att anmärka på.....vilka fantastiska människor! <3


Hösten har känts som en evighet av gråhet & kladdiga hagar. 


December, då Rejsa flyttade. Känns UNDERBART härligt att bara ha 2 hästar och en ponny!! Underbart att slippa känna det dåliga samvetet över att man inte hade tid riktigt med Rejsa! För första gången på åratal känner jag att jag hinner med mina 2 hästar. Bättre lägga sin tid och göra kvalité på dom hästar jag har nu. Visst saknar jag Rejsa på ett sätt, men jag vet att hon har det bra och nu får den tid hon förtjänar och den chans hon behöver att komma ut på travbanan!


 


Av stallneshime - 15 december 2014 07:15

Min "Sparven" har vuxit ganska mycket. Undra hur jag ska komma upp på den hästen?! Undra om den klassiska Ikeapallen kommer räcka till, nästan att jag hoppas hon "bara" blir 1,65 i manken! Jag lär väl få klänga mig upp......

 


Jag har kommit på att hagen ska mockas varje dag, det blir ganska mycket mocka då man både ska vara i stallet & ute i hagen.....nåja jag har ju bara 2 hästar & en ponny MEN ibland tror jag ändå dom skiter som minst 7 hästar.....


 


......fast man fåt väl vara glad att dom skiter så dom inte fått kolik. Tacksam över vattenbaljorna som gör att inte vattnet fryser.....glada hästar i hagen......


Det gäller väl att se det positiva i allt.....


 



Av stallneshime - 13 december 2014 17:19

           

Av stallneshime - 11 december 2014 18:32

Mycket vatten rinner under broarna, detta år forsar det fram.

 

Rejsa har flyttat, proffstränare G. Thorén har köpt Rejsa. Bor bara ca 7 km från oss. Roligt att Rejsa hamnade så nära. Önskar honom stort lycka till! :) Hoppas Rejsa lägger på en hög växel och springer in många slantar. Hon har ju att brås på i alla fall på pappret! Känns bra att hon kommer till någon som kan köra in henne, har kunskap om unghästar och har många års erfarenhet av trav & hästar. Så hon får en ärlig chans på banan.

 

Har varit så svårt att sälja henne, ett par gånger har Rejsa legat ute till försäljning, bud har kommit in. Men det finns mycket känslor för den hästen från mig. Det har varit viktigt för mig att det känns 100% rätt att hitta rätt köpare. Fina, Rejsa!

 

Nu har stallet bara 2 hästar och en ponny. "Sparven", Faksa & Harry. Detta räcker för mig just nu. Sparven är ju bara 1 år så hon hanterar vi ju "bara". Faksa ska motioneras. För mig har det under en längre tid varit nödvändigt att dra i handbromsen ordentligt!! Jag har inte haft tid, har man inte tid blir fort känslan av dåligt samvete och så blir allt negativt.

 

Man måste känna att man hinner med. Jag har hellre kvalité än kvanintet i det jag gör. Det är viktigt för mig.

 

Dessutom har hästarna under dessa år mer blivit mer "min" grej. Och då blir det ännu större anledning att JAG orkar med och tycker det är roligt! Detta ska GE energi inte ta energi.

 

Känns bra just nu!

 

Ta hand om er, ingen annan kommer göra det åt er!

 

 

 

 

Av stallneshime - 10 december 2014 17:46

Julklappar har inhandlats (tur man kan handla mycket via nätet!)


Själv hittade jag en julklapp örhängen! Gav T en hint om dom & var dom fanns att köpa! Fast häromdagen hittade jag ju en sadel till Sparven en WOW-sadel. Det var inte bara sadeln som var wow, det var priset också!   Inte lätt att vara gift med en hästintresserad kvinna.  

 

 

 

 

  

Ovido - Quiz & Flashcards