Direktlänk till inlägg 3 november 2013

Halloween

Av stallneshime - 3 november 2013 18:08

Halloween helgen har gått. Lite extra god mat och besök på graven har vi gjort för att tända ljus.


Lördagen tillbringade vi i bagarstugan för att baka inte mindre än 10 liter mjukkaka. Varm mjukkaka och smör, ni må tro det var gott!


Eftersom att Faksa fått sin vaccinationsspruta i Torsdags så har hon fått vila i helgen. Trist, men det kändes som att det var bättre att göra så.


I kväll blev Faksa & Harry klippt igen. Den litte Harrymamuten hade hunnit få ganska långt hår igen.


Hagarna är delvis kladdiga & vi har fått hålla vissa delar öppna av sommarhagarna för att dom inte ska få stå i kladdiga, leriga hagar.

 
 
Stina

Stina

3 november 2013 18:41

Vad är en mjukkaka om man får fråga ? =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

stallneshime

3 november 2013 18:50

Man kallar nog dessa lite olika har jag förstått. ;-) Jag som kommer från Norrbotten kallar dom mjukkaka, min man som nu kommer från Västernorrland kallar dom halvtjockkakor, längre söderut kanske man kallar dom något annat.

Men dom är gjord av fil, rågsikt, vetemjöl, jäst, hjortronsalt, sirap. :)

 
Ingen bild

sofia

3 november 2013 18:54

Glömde ju säga att dessa bröd bakas & gräddas i en bagarstuga på en häll med ved på sidorna.:)

 
Stina

Stina

5 november 2013 09:46

Ah, det är alltås en typ av bröd ( inte kaffebrödstypen som jag trodde först pga namnet ) ?

http://billiejean.bloggplatsen.se

stallneshime

7 november 2013 19:47

Japp. En typ av .....du vet typ Polarkaka kan man väl säga.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av stallneshime - 15 april 2016 10:57

Hej på er.   Fantastiskt att någon tittar in på bloggen fast det är över ett år sedan jag bloggade sist. Roligt!   Stall Neshime är nedlagt, hästarna är borta, transporten såld och jag har flyttat hem igen till mitt Piteå. Visst saknar jag hä...

Av stallneshime - 4 mars 2015 20:02

  Visst är det väl så att smörsidan alltid är neråt om man tappar smörgåsen! ...

Av stallneshime - 18 februari 2015 10:39

Stall Neshime finns inte längre. Företagandet för mig & T gemensamt har sedan en tid upphört. Det känns bra!   2014 har varit ett förändringens år och 2015 fortsätter på samma sätt.......!   ...

Av stallneshime - 17 februari 2015 11:49

Äntligen gör man något vettigt i konsumtionssamhället. Häromdagen läste jag i ridsport om att man framställt kläder som fyller ytterligare en funktion. Ridbyxor med inbyggda värmeslingor och en jacka med inbyggda plattor som skydd. ÄNTLIGEN någon nyt...

Av stallneshime - 13 februari 2015 13:58

Sparven har varit lite "fjollig" då Faksa gått ut ur stallet. Gnäggat och smårest sig. Hönsig som jag är brukar jag inte vara ute så länge. Tänk om hon gör sig illa (i en slät box typ?!) i går spände jag bågen & tänkte: va f-n nu får det vara nog tra...

Ovido - Quiz & Flashcards