Alla inlägg den 15 september 2013

Av stallneshime - 15 september 2013 17:45

Några generalfel som JAG anser att (ibland) köpare gör!


1. Hästen, din drömhäst kommer på gården. Full av förväntan lastar du av den nya hästen. Åååå vad sännande! I morgon ska du ut och provrida!


Här kommer första "felet" enligt mig. Låt hästen landa, se sig omkring. Vänja sig med nya hästkamrater och vid DIG som ägare. Gör inte så mkt med hästen FÖRSTA VECKAN!


2. Hästen går inte så bra som förra ryttaren sa att den skulle göra.


Har du frågat vad förra ryttaren hade för utrustning? För sadel/bett osv. Har DU som ryttare samma utbildningsgrad som säljaren. Har DU som köpare samma kunskapsnivå?


3. Hästen skulle vara lätt att lasta & gå bra att åka transport.


Hur kör DU transporten? Handen på hjärtat, kör du lugnt och sansat? Eller bromsar du, kör fort? Var ärlig! Efter EN tur då du kört vårdslöst kan du få problem om du har otur. Den som provat åka i transport själv vet (dock inget jag rekomenderar dig att göra).


4. Köpte du en häst som var outbildad och tänkte att DU skulle utbilda den? Men är dödligt less efter 3 månader?


Här var du förmodligen INTE ärlig när du köpte hästen ELLER så har du för dåligt med kunskap. Man utbildar INTE en häst på 3 månader det tar ÅR!! Hästen ska ha talang, DU ska ha talang och en bra tränare är att föredra. ÄVEN proffsryttare har tränare!!


Detta KAN ibland göra att DU som köpare känner dig blåst på konfekten MEN det kanske inte berodde på att säljaren var oärlig utan DU som hästägare som inte riktigt ville erkänna VAR du fanns i ditt hästliv.





Av stallneshime - 15 september 2013 17:06

Jag har inte vrålat ut att jag sålt Gullan på bloggen.  Det händer saker mest hela tiden (både privat och i stallet) och man väljer väl oftast ut axplock av ens stallvardag. Sedan ska jag inte förglömma att jag haft dödsfall i släkten samt har någon nära mig som är väldigt sjuk och många tankar finns på annat håll! Jag har valt att berätta att jag/vi haft en tung period av dösfall så NI kanske förstår varför det inte bloggas så mkt.


Men som sagt har Gullan legat ut på annons och det ringde ett antal både tjejer/kvinnor och karlar på hästen från nordligaste norr till söder. FAST det stod i annonsen att hästen skulle gå till AVEL så ringde det många som ville/önskade ha henne till andra saker än avel som typ körning/ridning OCH även avel till slut.


Jag var ärlig och sa att jag inte själv hade någon erfarenhet av att använda hästen till något annat än avel men att hon fått ett föl som hon tagit mycket bra hand om.


Många valde att tacka för sig då jag berättade att JAG inte hade någon annan erfarenhet av Gullan än som avelssto. Att Gullan är inkörd med typ rockard/speedcart i alla fall är ju ingen hemlighet hon har ju gått på travet.


I min ägo har hon varit behandlad i ögat, regelbundet vaccinerad, avmsakad och verkad, försäkrad osv.  


MEN....Gullan såldes till slut då det kändes som "rätt" hem och bra köpare.


I dag såg jag annonsen där köparen vräker ur sig att Gullan säljs eftersom att VI skulle varit oseriös.


Jag kommer aldrig i h-e mer sälja en häst om inte köparen kommer och tittar på hästen!!!! Att JAG/VI ska kallas oseriös för att KÖPARE inte kan pallra sig hit och SE att hästen uppfyller DERAS krav och att köparen SETT hästen INNAN hästen skickas/säljs!! Så att dom får sin "drömhäst"!! Aldrig, aldrig mer att någon, någonsin ska få köpa en häst utan att komma och titta på den!


Man pratar om dåliga säljare MEN det finns även mindre goda köpare också!!


Jag är absolut ingen "hästhandlare" hästar stannar ofta några år MINST innan jag säljer dom OM jag ens säljer dom. Folk måste lära sig ta ansvar för sina hästaffärer. Det gäller både säljare och köpare.


Tja, vad säger man. Hoppas Gullan får det bra.  

Ovido - Quiz & Flashcards