Alla inlägg under februari 2013

Av stallneshime - 8 februari 2013 13:16



Dagens sång tillägnas min käre T! Min händige, snälle make!! PÖSS!   

Av stallneshime - 7 februari 2013 19:49




Bild från google:


Väl ute i stallet när jag skulle hämta skottkärran fick jag se något något som sprang från höbalen. En råtta (läs mus). Jag greppade spettet som att det var ett stort odjur jag skulle jaga. Ser man en mus så kan man ge sig den på att det finns fler än en.


Sakerna åkte ut ut sadelkammaren, ur stallet. Pong, klonk....sakerna formligen flög runt. 2 vintertäcken som jag lämnat i själva stallet hade fått hål!! Det blev soptunnan för dom. Dessa möss är ju blixtsnabba att förstöra. Väldigt irriterad och frustrerad!!


Enda fördelen är att stallet är städat & intet en pinal av skräp finns där inne. Tala om tidig vårstädning!!

Av stallneshime - 7 februari 2013 11:24

Har inte varit ute så mkt i stallet denna vecka. Det händer att det blir såna veckor då T har stalltjänst mer än mig. Konstigt det var väl inte så det skulle bli, att T var den som var ute mer tid i stallet än mig.


Har provat att ha 2 st hönät i stället för ett. Helt galet att man ska måsta ha det egentligen. Men dom blir fruktansvärt skickliga att pilla ut gräset ur näten om bara har ett.


Stallbygget står still på utsidan, T har lånat mitt snickeri för att bygga fönster & stallport. Det blir nog bra. Stallbyggnaden är klar i mitt huvud över hur det ska se ut.


Dagens positiva tankar: Den som går i andras fotspår kommer aldrig först! Tänk nytt, tänk fräsch VÅGA tänka fritt utanför gränserna, VÅGA  ifrågasätta, VÅGA stick ut hakan och tyck till. Hade inte människor vågat det så hade man än i dag suttit och uppfunnit hjulet. Och sist men inte minst INGEN minns en fegis!! Å vad andra sedan tycker ska man kanske inte bry sig så mycket om.


Av stallneshime - 7 februari 2013 11:23

Av stallneshime - 3 februari 2013 16:20

Tog en promenad med Rejsa & Harry i det vackra solskenet. Härligt! Rejsa knatade på först & Harry skrittade & småtravade mellan varven för att hinna med. Det gick bara fint! Man får gå på ganska snabbt, hon skrittar tämligen fort för att vara unghäst. Känns som att Rejsa tänker framåt när hon går ut på tur.


Gullan travade utmed stängslet när Rejsa gick från hagen, Rejsa bara tittade farmåt med spetsade öron. Fullt fokus framåt, känns som om hon tycker det är roligt att gå ut på tur.


Har nu lagt på dubbla hönät, få se hur det går!





Av stallneshime - 2 februari 2013 16:50


Den här bilden känns verkligen som hämtad ur en tonårsblogg. Men faktum är att jag faktiskt köpt ännu en Lila grimma till Rejsa som har håltagning vid spännet och inte enbart ett spänne.


Rosa gummiband, silikongummiband dessutom. Såna har jag aldrig provat, men dom ska tydligen vara bra.


Dottern köpte en minhästtidning (NEJ det var faktiskt inte jag som köpt den själv) MEN nog ska jag ändå låna den och läsa den i alla fall.

Av stallneshime - 1 februari 2013 13:36

Fredag! Vårsolen har börjat titta fram och en något mildare temperatur har kommit, skönt!


Har gått ut med Rejsa ut på tur, både med Harry och ensam. Vilken tjej! Öronen spetsade framåt, vägvinnande skritt iväg. Med eller utan kompis, följer Harry med så får han småtrava för att hinna med henne. Men Rejsa bryr sig inte om hon har kompis eller inte. Hon är så otroligt självständig att hon håller det inte farligt att gå iväg ensam.


Värre är det för mamma Gulla som springer, är orolig, vankar av och an, fram och tillbaka då hennes "bebis" går från gården. Häromdagen gick jag iväg med Rejsa innan mamma Gulla kommit ut. Gullan ställde sig och åt & hade det inte varit för att FAKSA (!) var orolig för att Rejsa gått iväg (ja ni läste rätt!) så hade kanske inte Gullagjort så stor sak av det den dagen. MEN när vi kom tillbaka var det två märrar som sprang i hagarna, Gullan & Faksa. Fjanttanter!! Rejsa brydde sig inte heller om det!


Rejsa är så lung & cool på det viset.


Hur gick det med slowfeedingnäten då? Jo, jättebra första veckan MEN sedan har Faksa & Rejsa listat ut hur man använder munnen för att på ett smidigt och elegant sätt nypa tag i grovfoderet och ta ut det ur de små maskorna. Dom förlänger möjligen mattiden med ca 1 timme, inte mer. :-/



Ovido - Quiz & Flashcards