Direktlänk till inlägg 27 september 2013

Kloka ord!

Av stallneshime - 27 september 2013 11:38

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=5657378


Hästaveln håller på att försvinna?! Lyssna och fundera.


Anders har rätt! Man kan inte bedriva avel om man inte vill gå med vinst. Att gå +/- noll är inget alternativ om man vill utvecklas och driva ett företag på ett bra sätt. MÖJLIGEN som hobby, men då stannar det där.


Annars måste du få in pengar på nåt annat sätt, ha egen hingst, hyra ut stallplatser eller nåt annat. Inser man inte hur otroligt dåligt aveln går då är man blind. Det går så dåligt så man snart i alla led funderar hur framtiden ska bli.


Jag har sagt det förr och säger det igen, det är dom små hobbytränarna som har 1-2 hästar som är grogrunden för hästnäringen INTE några få stora aktörer!

 
 
Linda Calissendorff

Linda Calissendorff

27 september 2013 14:51

Håller med man märker i propparna att de gynna bara 3-4 åriga hästar som ofta står i JOP stall som kan tävla i okt nov när man kika runt å kolla lopp åt sina egna men de verka vara för gammal om de är 6 år... :( Fanns ett lopp till kravallen sen en månad i mellan till nästa å de är tragiskt då han är i en sån bred spann när han ha 60 tusen så de är helt sjukt....

http://www.lillbumsan.bloggplatsen.se

stallneshime

27 september 2013 15:27

Det är synd! OM man vill behålla travsporten eller andra ridsporter så måste det finnas möjligheter att kunna utöva dom också.

Har banor väl börjat tappa travdagar & lopp då tror jag det är kört. Då blir det konstgjord andning och kvalitén är svår att få till.....men allt över Dalälven är väl överflödigt tydligen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av stallneshime - 15 april 2016 10:57

Hej på er.   Fantastiskt att någon tittar in på bloggen fast det är över ett år sedan jag bloggade sist. Roligt!   Stall Neshime är nedlagt, hästarna är borta, transporten såld och jag har flyttat hem igen till mitt Piteå. Visst saknar jag hä...

Av stallneshime - 4 mars 2015 20:02

  Visst är det väl så att smörsidan alltid är neråt om man tappar smörgåsen! ...

Av stallneshime - 18 februari 2015 10:39

Stall Neshime finns inte längre. Företagandet för mig & T gemensamt har sedan en tid upphört. Det känns bra!   2014 har varit ett förändringens år och 2015 fortsätter på samma sätt.......!   ...

Av stallneshime - 17 februari 2015 11:49

Äntligen gör man något vettigt i konsumtionssamhället. Häromdagen läste jag i ridsport om att man framställt kläder som fyller ytterligare en funktion. Ridbyxor med inbyggda värmeslingor och en jacka med inbyggda plattor som skydd. ÄNTLIGEN någon nyt...

Av stallneshime - 13 februari 2015 13:58

Sparven har varit lite "fjollig" då Faksa gått ut ur stallet. Gnäggat och smårest sig. Hönsig som jag är brukar jag inte vara ute så länge. Tänk om hon gör sig illa (i en slät box typ?!) i går spände jag bågen & tänkte: va f-n nu får det vara nog tra...

Ovido - Quiz & Flashcards