Alla inlägg den 12 januari 2013

Av stallneshime - 12 januari 2013 16:38

Intressant med mental coaching. I dag när travet visats på tv var det en gäst som är framgångsrik mental coach. Han gav lite handfasta tips. Detta är några. Jag tänker efter varje grej skriva mina egna tankar om var & en av "pepptankarna".


Man ska vara tacksam - jodå, visst är jag tacksam över att hästarna är friska för tillfället. Glad av Rejsa utvecklas osv. Men det liksom ligger och skvalpar bland alla andra intryck under dagen. Inte så att jag medvetet går omkring och är tacksam liksom. Inte förrän något händer i vardagen av negativ utgång så kanske man fattar mellan varven att man ska vara glad & tacksam över väldigt mycket i livet.


Säga 3 saker som man gjort bra i dag - *tänker* jadu det var inte lätt. hmmm *tänker* ja just det ja. Man förväntar sig nästan att man ska ha uppfunnit hjulet igen för att dagens 3 goda gärningar ska gå att plocka fram......helt galet att det här var så svårt!


Utvärdera det man gjort - jo utvärdera kan man väl göra och det är väl nu det typiska negativa tankarna kommer in. När man ska utvärdera så är det ju så svårt att fokusera på det positiva, man drar fort fram det negativa/dåliga/misslycknden. Det här kräver träning!!


Njuta av framgång - Det kan jag uppriktigt säga att jag var förrut! Inte på det sättet att det var fest, utan jag kunde känna en äkta, värmande glädje och jag tillät mig att känna mig som "en kung" just för den dagen om man gjort något riktigt bra.


Sedan ska jag inte förglömma att jag hade den närmaste och största coachen förrut. Nämligen mamma. Fanns ingen som kunde uppmuntra & peppa en som mamma!! Hon fanns alltid där, ja hon finns fortfarande där. Fast nu med 43 mil hem så vill man inte alltid ringa "å gnälla".


Mental coaching är nog inte så dum grej egentligen.

Av stallneshime - 12 januari 2013 08:44

Tittade på monitorn klockan 03.00 i natt och ser att hästarna knaprar hö!! Jippi, vad glad jag blev. Klockan 06.00 i morse när T var nervar det dock slut i näten. Men det innebar att de haft sysselsättning i 9 timmar i alla fall!!


I vanliga fall har det varit uppätet efter 2 timmar......!


Så det var en bra inledning & mycket positiv första upplevelse.  

Ovido - Quiz & Flashcards