Direktlänk till inlägg 20 februari 2014

Över alla gränser

Av stallneshime - 20 februari 2014 16:32

Många gånger verkar det som om allt ska in i kategorier & fack.


Travhäst, ridhäst, hopphäst. Har man en viss ras ska man hålla på med en sak, har man en annan förväntas man hålla på med någon annan gren. Visst avlas travare med vissa önskvärda fysiska styrkor för att kunna springa fort. En hopphäst avlas för att kunna hoppa bättre.


MEN


En travare kan med rätt ryttare bli en fin ridhäst, en typisk ridhäst kan med fördel dra en vagn.


Jag har svårt för detta med att en häst/ryttare anses som misslyckad för att hästen inte ska användas till det den "förväntas" användas till egentligen. Inte konstigt att hästar anses som förbrukade om dom inte "håller måttet".


Måste en kallblodstravare bli travare bara för att det heter så? Kan man inte föda upp en fin kallblodstravare för att sedan bara rida på den? Eller kan man inte rida dressyr på en islänning?


Tack & lov har det skapats grupper/föreningar som vill ta tillvara på hästars egenskaper och ryttares intressen trots att man anser att det är "fel ras".  




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av stallneshime - 15 april 2016 10:57

Hej på er.   Fantastiskt att någon tittar in på bloggen fast det är över ett år sedan jag bloggade sist. Roligt!   Stall Neshime är nedlagt, hästarna är borta, transporten såld och jag har flyttat hem igen till mitt Piteå. Visst saknar jag hä...

Av stallneshime - 4 mars 2015 20:02

  Visst är det väl så att smörsidan alltid är neråt om man tappar smörgåsen! ...

Av stallneshime - 18 februari 2015 10:39

Stall Neshime finns inte längre. Företagandet för mig & T gemensamt har sedan en tid upphört. Det känns bra!   2014 har varit ett förändringens år och 2015 fortsätter på samma sätt.......!   ...

Av stallneshime - 17 februari 2015 11:49

Äntligen gör man något vettigt i konsumtionssamhället. Häromdagen läste jag i ridsport om att man framställt kläder som fyller ytterligare en funktion. Ridbyxor med inbyggda värmeslingor och en jacka med inbyggda plattor som skydd. ÄNTLIGEN någon nyt...

Av stallneshime - 13 februari 2015 13:58

Sparven har varit lite "fjollig" då Faksa gått ut ur stallet. Gnäggat och smårest sig. Hönsig som jag är brukar jag inte vara ute så länge. Tänk om hon gör sig illa (i en slät box typ?!) i går spände jag bågen & tänkte: va f-n nu får det vara nog tra...

Ovido - Quiz & Flashcards