Direktlänk till inlägg 29 december 2012

Hagar

Av stallneshime - 29 december 2012 17:07

När det har snöat mer eller mindre varje dag så har det med tiden blivit en hel del snö. I ena hagen har de långa stoplarna förvandlats till små korta stolpar då snön konstant packats där hästarna gått.Då fanns lite alternativ man vi kunde göra.  Förlänga stolparna eller skotta andra hagar där hästar inte gått och packaqt snön. Bort med tråd, in med traktor och skotta och skotta förhand vid varje stolpe. Det kändes rätt bra när det var gjort!! Jag gör allt i min makt för att hästarna inte ska komma ut på byn!! T har varit lite finurlig då han gjort hagar detta år. Gjort mellanrum mellan hagarna där han kan skotta med traktor. Dessutom lyckades T få sprutt i tråden, så nu tickar det på finfint!!


Gullanrullan var verkligen inte på humör för mysstund i går eftermiddag då hon kom in. Då var hon som kvinnor är mest då de är gravida, som en "drake" hahaha. Ja, jag hade tänkt att rykta henne då hon åt. Ibland så accepterar hon det (läs då hon är mätt & belåten) är hon inte det så vill hon vara ifred. Demonstrativt vände hon rumpan mot dörren. Jag gick ut ur boxen, jag respekterar detta då jag vet att hon just för stunden önskar att få egen tid. Nästa gång vid kvällsnattningen då sista högivan skulle ges så kom hon mätt & belåten och la sitt huvud vid min mage. Då ville hon att jag skulle klia, goa gullirull.


Rejsa har fått gå med Harry i dag. Det busas, hoppas, springs och stegras. Så som föl utan mamma bör ha det då livet leker och allt är roligt. Harry är en liten skojfrisk ponny som gärna lekeroch tar sig någon bustur i hagen.


T har passat på att skura Gullans box i dag då det var nära 0 gradigt. Det finns som vanligt hur mycket som helst att göra då man har stall & hästar!!


Nu är det snart nyår, det har redan börjat att smällas smällare i grannbyn. För egen del är det ingen fara, ingen av hästarna är rädd för smällarna. Vet inte om det beror på att vi bor ca 1 km från skjutbanan?! Men jag tänker mest på alla dom som har smällrädda djur. Vilken plåga då det börjar smällas och skjutas dagar i förväg.


Nä, dax att dricka upp kaffet innan det blir kallt. Ha det bra så länge.   


Bild: Kaffekoppen har ett motiv som föreställer en av bilderna på hällristningarna från Nämnforsen.



 


 

 

 
 
Ingen bild

Ann

1 januari 2013 13:17

Tror inte det beror på skjutbanan för Mellis har bott väldigt nära en skjurbana och är inte skotträdd. Däremot är hon vääääldigt rädd för smällare och raketer...

Gott nytt år! Kram

stallneshime

1 januari 2013 19:51

Jag vet inte vad det beror på att dom inte stressar upp sig. Faka stod i stallet i går och tittade ur genom stallkfönstret & tittade på raketerna i goda ro - knashäst!

:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av stallneshime - 15 april 2016 10:57

Hej på er.   Fantastiskt att någon tittar in på bloggen fast det är över ett år sedan jag bloggade sist. Roligt!   Stall Neshime är nedlagt, hästarna är borta, transporten såld och jag har flyttat hem igen till mitt Piteå. Visst saknar jag hä...

Av stallneshime - 4 mars 2015 20:02

  Visst är det väl så att smörsidan alltid är neråt om man tappar smörgåsen! ...

Av stallneshime - 18 februari 2015 10:39

Stall Neshime finns inte längre. Företagandet för mig & T gemensamt har sedan en tid upphört. Det känns bra!   2014 har varit ett förändringens år och 2015 fortsätter på samma sätt.......!   ...

Av stallneshime - 17 februari 2015 11:49

Äntligen gör man något vettigt i konsumtionssamhället. Häromdagen läste jag i ridsport om att man framställt kläder som fyller ytterligare en funktion. Ridbyxor med inbyggda värmeslingor och en jacka med inbyggda plattor som skydd. ÄNTLIGEN någon nyt...

Av stallneshime - 13 februari 2015 13:58

Sparven har varit lite "fjollig" då Faksa gått ut ur stallet. Gnäggat och smårest sig. Hönsig som jag är brukar jag inte vara ute så länge. Tänk om hon gör sig illa (i en slät box typ?!) i går spände jag bågen & tänkte: va f-n nu får det vara nog tra...

Ovido - Quiz & Flashcards