Direktlänk till inlägg 29 juli 2013

Faksa

Av stallneshime - 29 juli 2013 08:48

Faksa brukar inte gå iväg när jag kommer i hagen, märkligt att hon går tänkte jag och gick & hämtade henne.


Väl i stallet så har jag flera "stallskötare" som flätade och ryktade henne. Så hon var så blank & fin.


Så skulle jag sätta mig upp, men märren ville inte stå stilla. VARFÖR gör du så här? När hon för 3:e gången liksom backade undan som hon INTE brukar göra så sa jag ett par fula ord.   

-Står du inte stilla så skickar jag iväg dig till scan & gör korv av dig! Det menade jag ju INTE alls på något vis, men jag sa faktiskt samma sak till G-stjärn då jag blev irriterad på honom. Lustigt nog så var det som att hon fattade vad jag sa för hon stod då stilla sedan.  


Men när vi kom ut på ridplanen så brakade det till i buskarna nere i dalen när 10-15 kor gick igenom busktaget. Faksa spännde sig och blev säker 2 cm högre i manken då hon blåste upp sig för att göra sig stor & se vad det kunde vara som rörde sig i buskarna. Till slut blev jag återigen less på att hon gick som en spänd fjäder och sa. Faksa bara för att du har flätad man & blåser upp dig som en balong så är du inget hispigt fullblod som måste trippa på tårna på detta vis. Korna åt tydligen svarta kallblodsston för hon gick inte bra i ca 10 minuter. Spänd som en fiolsträng.


Men efter detta lossnade det lite, fast det var inget superpass vi fick till denna dag. Men jag kände mig ändå nöjd då vi var klara.


Så kom jag ju på varför märren var så grinig!!! Hon hade fått gå på kort bete under dagen eftersom att hon fått gå på frodigare dagen före. Hon var hungrig!! Jo, så var det, Faksa var hungrig & när hon gick neråt hagen då jag skulle hämta henne så var det för att hon ville jag skulle öppna till nedre delen av hagen där dom gått dagen innan.


Märren där är klok som en bok. Att jag inte fattade det direkt. Aldrig mer ska jag rida en hungrig häst. Det är ju klart det är väl som att en annan skulle fara ut på långpromenad och gå! Förlåt Faksa för att jag inte släppte ner er ett par timmar innan vi skulle träna!    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av stallneshime - 15 april 2016 10:57

Hej på er.   Fantastiskt att någon tittar in på bloggen fast det är över ett år sedan jag bloggade sist. Roligt!   Stall Neshime är nedlagt, hästarna är borta, transporten såld och jag har flyttat hem igen till mitt Piteå. Visst saknar jag hä...

Av stallneshime - 4 mars 2015 20:02

  Visst är det väl så att smörsidan alltid är neråt om man tappar smörgåsen! ...

Av stallneshime - 18 februari 2015 10:39

Stall Neshime finns inte längre. Företagandet för mig & T gemensamt har sedan en tid upphört. Det känns bra!   2014 har varit ett förändringens år och 2015 fortsätter på samma sätt.......!   ...

Av stallneshime - 17 februari 2015 11:49

Äntligen gör man något vettigt i konsumtionssamhället. Häromdagen läste jag i ridsport om att man framställt kläder som fyller ytterligare en funktion. Ridbyxor med inbyggda värmeslingor och en jacka med inbyggda plattor som skydd. ÄNTLIGEN någon nyt...

Av stallneshime - 13 februari 2015 13:58

Sparven har varit lite "fjollig" då Faksa gått ut ur stallet. Gnäggat och smårest sig. Hönsig som jag är brukar jag inte vara ute så länge. Tänk om hon gör sig illa (i en slät box typ?!) i går spände jag bågen & tänkte: va f-n nu får det vara nog tra...

Ovido - Quiz & Flashcards