Alla inlägg under december 2012

Av stallneshime - 22 december 2012 18:36

95% av alla julklaparna var inhandlade för ganska länge sedan, men dessa 5% är ännu inte klara. Det blev ju sådant dåligt väder att man inte velat åka ut med bilen. Sista julklapparna får handlas i morgon dagen före julaftonen.


I dag kom ett paket till T.

-Åååå ett paket till mig, sa han.

-Låt bli! Det är mitt paket, sa jag!!

-Ditt, sa T och tittade på mig lite frågande.

- Jo, sa jag du har nämligen köpt mig en julklapp.

-Jasså, har jag??

Hehehe....jo så här var det. Härom kvällen sa jag till T att jag önskade mig Alfs bok i julklapp. Jag tycker du ska köpa den till mig......ropade jag från rummet där jag satt......nu beställer jag den ropade jag till T.


Jag vet inte om T trodde jag skojade?! Men hur som haver så beställde jag boken och i dag fick jag den med posten i dag *host* eller T fick den med posten. Se där, så nu har T köpt mig en julklapp!! Smidigt va?!

Å vill han inte ge mig boken så får jag väl betala den själv. Den är jag faktiskt värd!!   


Så nu ska jag bädda ner mig och läsa.


PS! Kom ihåg, ta det lungt på vägarna och kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!!  


 



Av stallneshime - 19 december 2012 18:08

 


God Jul & Gott nytt år!

Önskar

Stall Neshime

Av stallneshime - 19 december 2012 09:37

Det är inte ofta rekam överträffar förväntningar. Ofta lovas mer än varan uppfyller.


MEN.....det finns undantag. Stallpellets, stallägarens högsta önskan.


+Lätt att förvara då säckarna står på pall. Jag som hade tänkt att bygga en stor spånbinge i nya stallet. Nu behövs inte det.


+Dammar nästan ingenting. Jag har varannan dag fått rengöra linsen på kameran i stallet då den blivit full med damm. Man har rent av kunnat se dammet flyga förbi kameran i små runda prickar. Nu behöver jag nästan aldrig rengöra linsen på kameran. Bättre stallmiljöl helt enkelt. 


+Spånet flyger inte undan och lägger sig efter kanterna i boxen utan ligger still.


+Lätt att mocka. Urinkakorna ligger där dom ligger. Träcket ligger i sitt hörn utan att det ligger spån på träcket som det gjorde med kutterspånet.


Minus

- Lite dyrare än vanligt kutterspån. Man gör ingen ekonomisk vinst i strökostnad, kanske till och med dyrare kostnad.


-Det finns bara en leverantör fler kanske skulle prispressa lite grann?!

Av stallneshime - 19 december 2012 08:54

Snö: För herrans många år sedan skulle jag lära mig skotta snö med baklastare med skopa. Var väl inte direkt "min grej". Hmpf finns säkerligen dom som skottar bättre än mig. MEN om man inte skottar själv så kan man inte skotta heller så ofta och på det vis man vill!!   


Gerner: Pratade om AA, CA hästar. De nya rönen om hästars kombination. Hur som haver så skapar ju pratande, brainstorming med andra människor funderingar i ens huvud. Vill vi ha bara AA hästar? Ska vi bara ha tävlingar för "elithästar"? Ska vi avla på bara rätt bokstavskombinationer även om det skulle innebära att hästarna efter några år ser mer ut som åsnor?? Ska vi avla på enbart bästa linjerna så att värdefulla stammar försvinner för att ingen avlar bara för att det inte är rätt bokstäver och elitkombinationer? Tål att fundera på!


Avel: Förstår att aveln sjunker på många håll. Även om kallblodsaveln trotsar treden och vänt uppåt detta år!  Svindyrt att hålla på med! Innan du betalat fölsto, försäkring, bokningsavgift och språng, skick, seminavgift, levandeföl, vaccination, frysmärkning, avmaskning och verkning innan du kan sälja fölet så har man för länge sedan gått otroligt mycket back i plånboken!! Nej, man kanske inte gör saker för pengar nej MEN en verksamhet som du driver som bolag måste du alltså ta in pengar någon annanstanns. Annars går den verksamheten inte ihop! Det förstår varje seriös entrepenör! Det finns säkerligen dom som värderar sin avelsverksamhet på annat sätt, men detta är min tolkning. De senaste åren har ändå aveln minskat kraftigt både i Sverige & Norge. Det talar ändå sitt tydliga språk även om nu detta år blev ett positivt år. Vi får se om det fortsätter öka eller minska......!


Vattenbaljan från grann*ården: Hur bra som helst! Faksa & Harry gillar den lika bra som thermo*aren. Fungerar bra. Nu har T isolerat den och byggt in den i trä.


Paket: Fick ett paket i postlådan. Var jättevackra servetter med hästmotiv på. Det var Yvonne från stall Älvbacka som skickat dom. TACK  så mycket, snälla, rara, goa du! Kram på dig Yvonne!   Men dom nämns jag inte använda, dom var så fina.  



Av stallneshime - 16 december 2012 10:29

Det blåste lite, men var inte mer än ca -2 grader ute. T funderade på att ta in hästarna, själv tyckte jag att det var tidigt att ta in dom till kl 13.30 Vi beräknade att vara hemma senast kl 18.00 Det var inte speciellt sent och mat hade dom bra av i hagen. Harry & Faksa hade också vindskyddet att gå in i.


Väl hemma hade vägen drivit igen och i min värld skulle det vara omöjligt att ta sig upp de ca 400 metrarna till huset. T satsade  bilen upp över byn och snön sköljde över motorhuven och farmrutan. Jag var rädd!!


Efter ca 200 meter tog det stopp! Jag öppnade passargerardörren som inte gick att få upp mer än några centimeter. Ser du nu sitter vi fast också! T backade "världsvant" ur drivan (tur gubbe  ) när dörren till bilen gick att öppna hoppade ag ut ur bilen och plumsade hemåt i drivorna av snö. Barnen hade förresten ingen lust de heller att åka vidare i bilen gick hemåt dom också.


När jag rundade kröken innan jag såg stallet hörde jag en röst ropa att hästar var lösa. Där i strålkastarljuset från stallets lampa, mitt på vägen kunde jag se Gullan. Var är fölet tänkte jag och hann se henne död i någon driva. Men så tittade hon fram bakom Gulla och kom emot och mötte mig! Vilken emorm kärlek jag kände för den hästen. Gullan stod kvar hon och bara tittade. Harry kom fram han också.


Nu bar det sig inte bättre att Gulla & fölet knäckt ena hörnstolpen, rivit ner tråden och tagit sig ut. Men även Harry som haft sönder understa tråden till den hage där han och Faksa var i. Det var bara Faksa som med hjälp av  övertråden var kvar i hagen.


Av spåren att dömma hade de lösa hästarna ställt sig och ätit från höbalen som var utanför stallet. 


Dom hade tack & lov inte tagit till flykten från gården utan förnöjssamt käkat på av maten, så när dom väl fick komma in i stallet så var varken fölet eller Gulla hungrig. Jag kan fundera på om det möjligen blåst så mycket att maten som var i hagen helt enkelt hade blåst bort om vinden tilltagit över timmarna vi var borta och att hästarna då blev missnöjda och oroliga??!  


Jag var mest lycklig över att alla hästar var välbehållna. Och vad gäller att ta in hästarna tidigt om man ska åka bort. Det kanske ändå varit bäst om T gått på sin magkänsla och inte lyssnat på mig denna gång.    

Av stallneshime - 16 december 2012 09:36

 

Det blåste på Söndagsmorgonen så mycket att frukosten fick intas inne.


 

Av stallneshime - 15 december 2012 12:04


Så kom den! Travrondens vinternummer.     

Av stallneshime - 14 december 2012 19:10

Har skottat under tråden på två av hagarna. Det är tack & lov kallsnö som lätt flyger upp när man skyfflar bort den.

 

 I går hade jag T´s stora 43:or på mig, tog på ett extra par tjocksockar och gick ut & skottade snö. Resultatet blev att i -5 grader höll mina fötter på att brinna upp.     





Ovido - Quiz & Flashcards