Alla inlägg den 7 augusti 2014

Av stallneshime - 7 augusti 2014 16:37

Norrlandsvidder bredde ut sig, kändes som om vägen steg mot skyn, snart var man "hemma" eller borta hur man nu vill se det. Norrlands klara luft (föruom Kappas dåliga lukt då man närmar sig Pite).


Jag har stundvis inte varit hemmöver vissa år, några år några gånger....ja ni vet. Man jobbar, jobbar & pysslar på där man bor eller har sin hemadress.


Men nu var jag ju på väg hemöver.


Norrlands ljusa sommarnätter är underbara MEN myggen!! Mygg, mygg, MYGG! Min mamma sa: Men Sofia har du glömt att det är mygg här uppe i norr? Nä, svarade jag, jag har inte glömt att det är mygg i norrland, men jag kom inte ihåg att dom var sååå MÅNGA!


Jag kan helt ärligt säga att dom myggbett jag fick på 3 veckor i Pite är lika många som jag fått på 15 år här nere! Jajjamän jag talar sanning!


Vissa kvällar gick det bara inte att vara ute, man fick gå in. Skulle man fiska, nog f-n var myggen med, skulle man sitta ute på kvällen & grilla - ja, men myggen var där! 1-0 till K-fors i denna fråga.


Hur överlever hästar där uppe tänkte jag, de måste ju gå åt litervis med flug/myggmedel.


Men Pite visade sig från sin bästa sida vad gällde evenemang, lika många evenemang som det är på flera år här nere, lika många evenemang var det på typ en vecka där uppe. Herregud vad mycket det finns att göra. 1-1 till Piteå.


Men sorligt var det att byar som jag minns som ordentligt pedantskötta såg ratiga, skräpiga och förfallna ut. Sorligt! :( MEN dom områden som var fina, var också ofta väldigt fina. Kändes lite som att komma in i olika områden. Mystisk känsla måste jag säga.


Stränderna, förutom havsbadet fanns många underbara sandstränder. Ljuvlig sand, ljuvligt underbart att bada i havet. Det blev många dagar där.


Sist men inte minst träffa många människor jag inte sett på många år. Platser jag inte besökt på länge.


Summerar jag detta. Jag ser inte lika mörkt på K-fors längre, Pite har nog fått sin kungakrona lite på sned.   Jag tycker om den staden MEN det finns lite att jobba på där uppe. K-fors ser jag har många fördelar, framför allt mindre mygg! Och det trodde jag aldrig att jag skulle tycka att K-fors hade så många fördelar. Men det är som mamma så många gånger sagt till mig: Sofia, Pite har förändrats. Ja, mamma om du bara visste hur rätt du har!

Ovido - Quiz & Flashcards